سیم پیچی آوانسیان

سیم پیچی و تعمیر انواع الکترو موتور های صنعتی تک فاز و سه فاز

سیم پیچی و تعمیر انواع الکترو موتور های صنعتی تک فاز و سه فاز

35 سال سابقه همکاری با شرکت های بزرگ صنعتی

تعمیر و سیم پیچی موتور آسانسور، موتور کولر، بالابر، مگنت ترمز، تعمیر و آب بندی انواع پمپ های زمینی و آب رسانی ساختمان ها

سیمپیچی
سیم پیچی
دینام پیچی

تماس

آدرس : تهران خ شریعتی خ معلم خ گوهری پ 88 - آوانسیان
تلفن : 88435339
موبایل : 09103939332


انواع سوختن سیم پیچی ها

خیلی از سیم پیچی ها به علت به دلایل مربوط به عدم روغن کاری مناسب می سوزند. اما خیلی از آنها در حالتی می سوزند که نشانه مکانیکی واضحی برای پیدا کردن علت وجود ندارد.

چند گونه از سوختگی ها در زیر آمده است:

  • سوختگی کلی- کل سیم پیچی خیلی داغ شده و یا می سوزد. این پدیده می تواند به علت مشکلات ولتاژ، عدم خنک کاری مناسب موتور و یا عوامل ناشناخته باشد.
  • از دست دادن یک فاز- از دست دادن یک فاز و گرم شدن شدن موتور از عواقب این قضیه است. با از دست دادن یک فاز سبب می شود دو فاز دیگر جریان زیادی بکشند.
  • نصف سیم پیچی بسوزد- این سوختگی زمانی اتفاق می افتد که از ۲ کنتاکتور استفاده شود و یکی از کنتاکتورها مشکل داشته باشد.
  • سوختن لکه ای- در این نوع سوختگی، اتصال کوتاه بین سیم پیچی ها اتفاق می افتد، بین سیم ها و یا اتصال به بدنه. آسیب در یک نقطه اتفاق می افتد. آلودگی، تغییرات ولتاژ ویا دلایل ناشناخته از مواردی هستند که باعث این نوع سوختگی می شوند.
  • سوختن سیم پیچی راه انداز- تنها در سیم پیچ های تک فاز اتفاق می افتد. جریان اضافی در سیم پیچ راه انداز زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در یکی از اجزای راه انداز وجود داشته باشد. سیم کشی اشتباه و یا اضافه بار می تواند از عوامل این سوختگی باشد.
  • از دست دادن یک فاز اولیه- نتیجه از دست دادن یک فاز انتقالی از ستاره به مثلث است.

سوختن سیم پیچی ها

چند نمونه از سوختن سیم پیچی های ۳ فاز و دلایل ممکنه

 

شکل ۱- از دست دادن یک فاز از ستاره متصل به موتور با دو فاز سوخته و یک فاز خوب

شکل ۲-از دست دادن یک فاز در اتصال مثلث موتور. یک فاز سوخته و دو تا خوب است.

شکل های ۱&2 نقص در یک فاز است. شکل یک اتصال ستاره موتور است و شکل دو اتصال مثلث موتور است. از دست دادن یک فاز نتیجه از دست رفتن ولتاژ یک فاز موتور است. سوختگی شکل دو نیز نتیجه از دست دادن یک فاز اتصال اولیه ستاره است .

شکل ۳- اتصال کوتاه فاز به فاز

شکل ۴- اتصال پهلو به پهلو

۵-اتصال بدنه(گاهی به دلیل گرم شدن بدنه اتفاق می افتد)

شکل ۶- اتصال بدنه در گوشه شیار

شکل ۷- اتصال بدنه در شیار

شکل ۸- اتصال کوتاه و یا اتصال خسته شده

اشکال ۳ تا ۸ نشان دهنده از دست رفتن شارلاک سیم پیچ است. این موارد در مواردی از قبیل آلودگی،خراش یا ساییدگی، لرزش یا تغییرات ولتاژ بوجود می آید. شماره ۳ اتصال فاز به فاز است، شماره ۴ اتصال پهلو به پهلو است، شماره ۵ اتصال کلاف است، شماره ۶ اتصال به لبه شیار است، شماره ۷ اتصال به شیار است و شماره ۸ اتصال کوتاه را نشان میدهند.

شکل۹- آسیب فاز، احتمال نابالانسی ولتاژ وجود دارد.

شکل۱۰- کلا سوختن، از دست دادن خنک کاری، اضافه بار، ولتاژ بالا یا پایین

شکل ۹ نشان می دهد که از بین رفتن شارلاک یکی از فازها به دلیل داغ شدن بوده است. این اتفاق معمولا به دلیل نامتعادل بودن ولتاژ اتفاق می افتد. عدم تعادلی به میزان ۱% در ولتاژ سبب عدم تعادل ۶ تا ۱۰ درصدی در جریان می گردد. حداکثر میزان عدم تعادل ولتاژ ۲ درصد می باشد و حداکثر عدم تعادل در جریان ۱۰ درصد می باشد. شکل ۱۰ نشان دهنده از بین رفتن کل سیم پیچی است که به دلیل گرم شدن اتفاق می افتد. البته این اتفاق می تواند به دلیل نقص در خنک کاری کمپرسور،ولتاژ بالا یا پایین و یا بار زیاد کمپرسور نیز اتفاق بیفتد.

شکل ۱۱- قفل شدن روتور

شکل ۱۲- آسیب دیدگی سیم پیچی به دلیل نوسانات ولتاژ و یا آلودگی

شکل ۱۱ نشان دهنده سوختگی شدید تمام سه فاز و آسیب روتور به دلیل گرم شدن بیش از حد است.این اتفاق معمولا به دلیل قفل شدن روتور و کار نکردن محافظ های کمپرسور اتفاق می افتد(ترمیستورها). شکل ۱۲ احتمالا به دلیل نوسان ولتاژ اتفاق افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *