سیم پیچی آوانسیان

سیم پیچی و تعمیر انواع الکترو موتور های صنعتی تک فاز و سه فاز

سیم پیچی و تعمیر انواع الکترو موتور های صنعتی تک فاز و سه فاز

35 سال سابقه همکاری با شرکت های بزرگ صنعتی

تعمیر و سیم پیچی موتور آسانسور، موتور کولر، بالابر، مگنت ترمز، تعمیر و آب بندی انواع پمپ های زمینی و آب رسانی ساختمان ها

سیمپیچی
سیم پیچی
دینام پیچی

تماس

آدرس : تهران خ شریعتی خ معلم خ گوهری پ 88 - آوانسیان
تلفن : 88435339
موبایل : 09103939332


پمپ های روغن/گازوییل

پمپ های روغن/گازوییل

انواع، کاربرد، مشکلات

همانطوری که یک انسان نمی تواند بدون قلب که نوعی پمپ است، زنده بماند. تجهیزات مختلفی از قبیل بسیاری از کمپرسورها، مشعل ها وجود دارند که بدون این وسیله کار نمی کنند. دانستن دانش کارکرد و گوناگونی آن می تواند کمک شایانی به فهم کارکرد و علل خرابی پمپ روغن/گازوییل کند.

خون توسط پمپ(قلب) پمپاژ می گردد، روغن وسوخت نیز بایستی با ایمنی و قابلیت اطمینان پمپاژ گردند و همچنین بایستی با فشار بالا و مناسب و فیلتر شده به مصرف کننده برسد.

پمپهای با قابلیت پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا برای حل این مشکلات درست شده اند اما در صورتی که درست طراحی شده و به کار برده شوند.

پمپ

یک پمپ چگونه کار می کند؟

در یک سیستم گرمایش یا سرمایش پمپ های زیادی به کار برده می شوند. وظیفه اصلی آنها حرکت مایع است. طراحی و کاربرد پمپ ها وابسته به میزان مایعی که بایستی پمپاژ کنند و فشار مایع است.

پمپ های گریز از مرکز(centerfugal pumps)بیشتر جهت سیرکوله کردن مایعات به کار برده می شوند. برای مثال آب سرد و گرم سیستمهای گرمایش و سرمایش. مایع به مرکز پمپ وارد می شود و توسط چرخیدن پروانه(impeller) به سمت دیواره پمپ و خروجی، بیرون رانده می شود. در این روش فشار در خروجی پمپ بوجود می آید.

پمپ های پیستونی برای انتقال مایع در جایی که فشار خروجی بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال برای تغذیه آب مورد نیاز دیگ های بخار فشار بالا.

همانطوری که در شکل می توانید ببینید، زمانی که پیستون بالا می رود، آب مجبور می شود به سمت بویلر حرکت کند. در زمان مشابه، مکش ایجاد شده در زیر پیستون سبب مکش آب از منبع کندانس می گردد.

پمپ های چرخدنده ای جایی استفاده می شوند که مکش و فشار خیلی مشخصی نیاز باشد. برای مثال در مشعل ها و پمپ های روغن کمپرسورها. ساده ترین پمپ چرخدنده ای شامل ۲ عدد چرخدنده است.

زمانی که چرخدنده می چرخد، حرکت چرخدنده ها سبب بوجود آمدن وکیوم(خلا) در سمت چپ چرخدنده ها شده و مایع را به سمت راست می راند و سبب رانده شدن روغن از نازل می گردد.

پمپ های روغن فشار بالا

یک پمپ روغن فشار بالا شامل قسمت های زیر است:

  • اجزای پمپ که روغن را می مکند و با فشار مثبت آن را می رانند.
  • یک شیر که فشار روغن را تنظیم می کند.

مزیتها

  • ظرفیت ساکشن بالا
  • ظرفیت فشار بالا
  • کارکرد ساده
  • تورک(torque) اولیه پایین
  • مصرف انرژی پایین

ساختار پمپ چرخدنده ای

یک پمپ چرخدنده ای از یک دندانه خارجی و یک چرخدنده خارج از مرکز تشکیل شده است و چرخدنده خارج از مرکز بر روی شفت قرار گرفته است.

زمانی که شفت پمپ می چرخد سبب چرخش چرخدنده خارج از مرکز بر روی دندانه خارجی می گردد و سبب بوجود آمدن یک فشار مکشی در یک سوی چرخدنده ها می شود و سمت دیگر چرخدنده ها فشار مثبت ایجاد شده سبب راندن مایع می گردد. زمانی که چرخدنده ها می گردند، نیروی ایجاد شده در یک سمت سبب مکیدن مایع و از سمت دیگر سبب راندن مایع می شود.

شیر تنظیم فشار

این شیر فشار مایع را تنظیم و پایدار نگه می دارد و اجازه برگشت روغن به مسیر مکش را نمی دهد. ساختار این شیر بسیار ساده و شبیه به پیستون است و شامل فنر فشرده کننده و پیچ تنظیم است.

اگر شیر برای فشار کم تنظیم شده باشد، فنر فشار کمی را وارد می کند، بنابراین نیروی فنر بر پیستون کم است.

دو لوله ای نصب کردن لوله کشی باعث می شود روغن اضافی به تانک ذخیره باز گردد.

 

چرا قطع کن نیاز است؟

مسیر روشن شدن یک پمپ گازوییل:

  1. زمانی که یک مشعل روشن می شود یک لحظه قبل از راه اندازی، فن بادزن و پمپ گازوییل به کار می افتند و سرعت حرکت گازوییل در مسیر را به حداکثر می رسانند و بایستی پرشر هوا نیز در مدار باشد تا در صورتی که گازوییل به داخل محفظه احتراق دیگ پاشیده شود از روشن بودن بادزن نیز اطمینان داشته باشیم.
  1. در حالتی که موتور با حداکثر قدرت کار می کند، پرشر هوا و تنظیم دما بایستی در مدار باشد تا بتوان شعله ای اقتصادی و تمیز داشت.
  1. زمانی که مشعل خاموش می شود موتور نیز خاموش می شود. پرشر گازوییل و هوا نیز از مدار خارج می شوند تا دوباره مشعل راه اندازی گردد. در طول این وقفه محفظه احتراق می تواند دوده بگیرد.

امروزه این مشکل را با شیر قطع کن رفع می کنند. یک شیر برقی این وظیفه را عهده دارد و در خط نازل گازوییل نصب می گردد.

به چه دلیل انواع مختلف پمپ روغن/گازوییل وجود دارد؟

انواع و سایزهای مختلف پمپ روغن برای کاربری های مختلف با دبی و فشار مورد نظر نیاز است.

دبی را می توان با استفاده از سایز و سرعت چرخدنده ها بدست آورد و گوناگونی راه اندازی به شیر انتخابی پمپ وابسته است.

انواع شیر های قابل انتخاب:

شیر تنظیمی

تنها هدف این شیر تنظیم فشار گازوییل به نازل است. این گونه از شیر در بسیاری از پمپ ها و از جمله پمپ های دانفوس استفاده می شود که در شکل زیر می توانید مشاهده کنید.

شیر قطع کن و تنظیمی

شیر تنظیمی، فشار گازوییل به نازل را تنظیم می کند و هنگامی که پمپ خاموش می شود مسیر جریان گازوییل را می بندد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *